به طور کلی بسته به نوع گیاه و حداکثر درجه حرارت محیط سیستم های سرمایش به دو صورت سرمایش غیر فعال و سرمایش فعال تقسیم بندی می شوند.

 سرمایش غیرفعال (Passive Cooling)

این روش عمدتاً متکی بر اختلاف درجه حرارت داخل و خارج گلخانه می باشد. بدین ترتیب با استفاده از دو روش تهویه - جابجایی هوا و سایه اندازی روی سقف گلخانه عمل می کنند.

 تهویه و جابجایی هوا (Ventilation)

تهویه و جابجایی هوا با استفاده از پنکه های دیواری و دریچه ها و یا پنکه های سقفی صورت می گیرد. به طور مبنا، پنکه ی دیواری و سقفی بایستی ظرفیت خروج هوای کل گلخانه در یک دقیقه را دارا باشند.

در بسیاری از گلخانه های مکانیزه برای خروج گرما، از پنجره های سقفی قابل باز و بسته شدن نیز استفاده می شود . این پنجره ها در طول تونلهای گلخانه باز و بسته شده و یک مکانیزم شامل ریل، چرخ دنده و یک شاخه لوله انتقال دهنده قدرت که محرک آن یک موتور و گیربکس سه فاز بسیار قوی است، آن را باز و بسته می کند.

نکته مهم آن است که دریچه هایی که در جهت وزش باد قرار دارند، نسبت به دریچه های واقع در خلاف وزش باد، با زاویه کمتری باز میشوند تا مکش و تخلیه هوا به خوبی در گلخانه صورت گیرد.

از آنجایی که هوای گرم پیوسته در سطح بالای هوای سرد قرار می گیرد، به منظور ایجاد جریان هوای مطلوب درداخل گلخانه لازم است پنجره های سقفی همراه با پنکه های دیواری با ایجاد جریان مطلوبی از هوا، هوای بیرون را وارد و هوای گرم داخل را خارج گرداند.

سایه انداز

پرده های سایه انداز عمدتاً برای جلوگیری از نفوذ بیش از اندازه نورخورشید و در نتیجه بالا رفتن دمای گلخانه بکار می رو. اما نوعی از آن که سایه انداز آلومینیومی دو منظوره نام دارد، علاوه بر سایهاندازی در روزهای گرم تابستان، در شب های زمستان به کمک سیستم گرمایشی آمده و از نفوذ گرما به فضای بالای گلخانه جلوگیری می کند تا گرما در سطح بسترها باقی بماند. سیستم باز و بسته کردن پرده سایهبان، یک مکانیزم رفت و برگشتی است که توسط یک موتور سه فاز وگیربکس نسبتاً قوی صورت می گیرد. انتقال قوای محرکه نیز توسط ریل های دندانه دار بلند و چرخ دنده ها و نیز لوله های کشنده انجام میپذیرد.

 

معمولاً برای یک گلخانه با مساحت حدود 5000 متر مربع، یک موتور وگیربکس کافی میباشد.

 

برای جلوگیری از افتادگی پرده های سایه بان یا به اصطلاح شکم دادگی، ازسیمهای پلی اتیلنی که اخیراً جایگزین خوبی برای انواع گالوانیزه آن گردیده استفاده می شود، بطوریکه در طول حرکت سایه بان به فواصل منظم و به موازات یکدیگر، زیر و روی پرده نصب می شوند. در مواردی نیز می توان با اندود کردن و یا با پوشش شیری رنگ در گلخانه بخش زیادی از انرژی حرارتی خورشید که به گلخانه تابیده می شود را منعکس نمود.

سرمایش فعال (Active Cooling)

(Evaporating Cooling) این روش که تحت عنوان سرمایش تبخیری نیز نامیده می شود، اصولاً بر اساس جذب حرارت موجود در هوا هنگام تبخیر رطوبت از سطوح مختلف استوار می باشد. بنابراین در این روش تبخیر آب ازسطوح مرطوب مصنوعی در گلخانه موجب کاهش درجه حرارت محیط گلخانه می گردد. همانطور که ملاحظه شد، سیستم های سرمایش غیر فعال عمدتاً بر سرعت جریان باد و جابجایی هوای داخل و خارج گلخانه متکی هستند حال چنانچه حرارت محیط خارج نیز بالاتر از حد مطلوب گیاهان باشد، روشهای سرمایش غیر فعال به منظور کاهش دما کفایت نخواهند کرد.

ذکر این نکته ضروری است که سیستم های سرمایش فعال درجه حرارت را به نحو محسوس تری نسبت به روشهای غیر فعال کاهش می دهند و بدین ترتیب قابل توصیه برای گیاهانی هستند که نیاز به دمای پایین برای رشد دارند.

 

آب به دو صورت سیستم پد و فن و خنک کننده مهپاش تقسیم می شوند.

سیستم پد و فن (Fan and Pad System)

سیستم سرمایش تبخیری با پد کار آترین روش برای خنک کردن سالن های گلخانه در مناطق خشک و نیمه خشک می باشد. اساس کار خنک کننده های رطوبتی بدین صورت است که پدها به صورت عمودی روی دیوار عرضی یا طولی گلخانه تعبیه شده و با ریختن مداوم آب روی آنها ، بوسیله پمپ مرطوب می گردند. در زیر پدها قاب نگهدارنده پد قرار دارد که باعث می شود آب اضافی عبور کرده از پد را جمع آوری کرده و به مخزن آب هدایت کند و مجدداً به سیستم باز گرداند.

در طرف مقابل این سطوح، پنکه هایی قرار دارند که به هنگام کارکردن موجب ایجاد خلاء نسبی در داخل گلخانه گشته و لذا سبب عبور هوا از داخل این صفحات متخلخل مرطوب می شوند. عبور جریان هوا از داخل این سطوح مرطوب باعث تبخیر رطوبت گردیده و حرارت هوا را جذب کرده، لذا هوای خروجی از این صفحات خنک تر خواهد شد. جنس پدها معمولاً از صفحات مشبک مقوایی (سلولزی)، پوشالی و گاهی از پوکه های صنعتی استفاده می گردد ولی امروزه استفاده از پد سلولزی به دلیل کارآیی بالای آن توصیه می شود.

این روش خنک سازی اصولاً متکی بر اختلاف درجه حرارت خشک ١ و تر 2 می باشد. درجه حرارت تر همیشه کمتر از درجه حرارت خشک بوده و در مواقعی که هوا صد در صد مرطوب باشد (اشباع)، با هم برابر می شوند . به عبارت دیگر، اگر سیستم سرما ساز راندمان صددرصد را داشته باشد، درجه حرارت هوا می تواند به اندازه اختلاف درجه حرارت خشک و تر کاهش یابد .

بهترین زمان برای اندازهگیری درجه حرارت تر، ظهر می باشد. چرا که میزان تابش خورشید و دمای هوا در این زمان به حداکثر مقدار خود می رسند و در نتیجه اختلاف درجه حرارت خشک و تر حداکثر است. به بیان دیگر در این زمان حداکثر پتانسیل سرد شوندگی توسط سیستم به خوبی نشان داده می شود. بطور کلی کار آیی پدها در شرایط گوناگون آب و هوایی مختلف متفاوت است.


شرکت سرماسان تولید کننده مدرنترین سیستم های سرمایشی

سیستم سرمایشی با طراحی متنوع و زیبا جهت ایجاد فضای سرد و دل نشین در تمامی فضاها نظیر سوله ها ، ویلاها ، کارخانه ها ، باغ تالار ها و گلخانه ها و غیره، تولید و ارائه نموده که تنها نمونه موجود داخلی دارای نشان استاندارد اروپا و ملی ایران می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

☎️۰۲۱۲۲۲۲۹۱۷۶

 

????www.sarmasaan.com


سرماسان صنعتی گلخانه ,سیستم ,حرارت ,درجه ,سرمایش ,هوای ,درجه حرارت ,اختلاف درجه ,حرارت محیط ,سرمایش فعال ,سایه انداز منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ActionBourse آشپزباشی کم کاری تیروئید قالیشویی ادیب تور کیش - تخفیف تفریحات کیش - اجاره خودرو در کیش فلزیاب،طلایاب،گنج یاب،فلزیاب گیلان،طلایاب گیلان شرکت کشاورزی متین زراعت بررسی هیوندا سوناتا مرکز فروش فلزیاب | طلایاب | دفینه